Invoering Boordcomputer Taxi gaat gewoon door!
24 augustus 2011
De invoering van de Boordcomputer Taxi gaat gewoon door. Het opnieuw bekijken van de nut en noodzaak van de BCT is niet nodig. Dat antwoordt minister Melanie Schultz van Haegen op de PVV-kamervragen. De PVV had vraagtekens bij het apparaat omdat het inmiddels achterhaald zou zijn.
“Technische ontwikkelingen kunnen in de BCT worden verwerkt, zodat de BCT steeds bijdetijds kan zijn”, schrijft de minister aan de Tweede Kamer. “De BCT is daarom geen mosterd na de maaltijd, maar een wezenlijk onderdeel van de modernisering en professionalisering van de taxibranche.”
Boordcomputer Taxi
De PVV beweerde dat een boordcomputer zo’n 4500 euro per wagen zou gaan kosten. Maar daar is geen sprake van, zo meldt Schultz van Haegen.
“Een boordcomputer die voldoet aan de specificaties kost volgens mijn informatie zo’n 1000 tot 1200 euro. Voor elke BCT is een subsidie van 600 euro beschikbaar. Als een ondernemer kiest voor uitbreiding met extra functionaliteiten, werkt dat prijsverhogend.”
Fraude
Ook leidt de BCT volgens de minister tot een vermindering van administratieve lasten, wat geld bespaart bij de taxi-ondernemer. Ook wordt effectiever en efficiënter toezicht mogelijk en de concurrentievoorwaarden gelijk. Ze bestrijdt dat het apparaat fraudegevoelig zou zijn.
De boordcomputer moet aan zware internationale beveiligingseisen en keuringen voldoen, zo schrijft de minister. “De specificaties van de BCT zijn zodanig opgesteld dat de fraudegevoeligheid beperkt is en aanzienlijk minder is dan in het huidige, handmatige systeem. Uitgangspunt bij de eisen aan de BCT is dat het verzamelen van gegevens automatisch plaatsvindt met sensoren.”
Taxichauffeur
Sommige informatie, zoals het starten en stoppen van een rit, is niet met sensoren vast te stellen. De chauffeur zal moeten aangeven dat een rit start of stopt. “Op basis van dat seintje worden vervolgens automatisch de registratiegegevens verzameld, zoals de GPS-coördinaten, tijd en kilometerstand. Op deze gegevens kan de chauffeur geen invloed uitoefenen”, weet de minister.
“Daarnaast voorkomt de BCT onbedoelde fouten zoals verschrijvingen in de werkmap en rittenstaat. De boordcomputer is daarom veel minder afhankelijk van de betrouwbaarheid van de chauffeur dan het huidige systeem.”
Rij- en rusttijden
De minister is vooralsnog niet van plan de rij- en rusttijden voor taxichauffeurs af te schaffen. “Bij het opstellen van de nieuwe taxivisie in 2009 is samen met de taxibranche de regeling tegen het licht gehouden. Geen van de partijen was voorstander van afschaffing van de rij- en rusttijdenregeling.”
Handhaving van de rij- en rusttijdenregeling zou een grotere flexibiliteit voor de taxibranche met zich meebrengen dan terugvallen op de algemene Arbeidstijdenwet.
Controle
Schultz van Haegen: “Doel van de BCT is vooral vereenvoudiging van de registratie van ritten en werktijden. Effectievere controle op met name rij- en rusttijden omwille van de verhoging van de verkeersveiligheid is niet het hoofddoel. De taxibranche houdt zich voldoende aan de regels.”
De boordcomputer wordt per 1 oktober 2011 ingevoerd. Taxivoertuigen moeten voor 2013 het apparaat ingebouwd hebben.
Bron: TaxiPro - Bart Pals - Invoering Boordcomputer Taxi gaat gewoon door.