Pin- en pukcodes van chauffeurskaarten
14 november 2012
Eerder hebben wij u er op gewezen dat u chauffeurs eventueel aan kunt bieden
de Pin en Puk-code van de chauffeurskaart te bewaren. We hebben er toen al bij gezegd
dat chauffeurs uiteraard niet verplicht kunnen worden om hun codes in bewaring te
geven, want het betreft een persoonlijke code. Voor de volledigheid moeten we er
nu nog even op wijzen dat er in artikel 8 van de Regeling gebruik boordcomputer
en boordcomputerkaarten staat:
"Het is de houder van een boordcomputerkaart verboden om de boordcomputerkaart,
dan wel de daarbij behorende pincode en pukcode, aan een daartoe niet bevoegde derde
over te dragen".
De Inspectie van Leefomgeving en Transport (ILenT) en Kiwa zijn als het om de BCT-kaarten
gaat gebonden aan strenge overheidsregels die gelden rondom alle documenten/passen
met digitale handtekeningen. Zij zullen altijd die maatregelen nemen die nodig zijn
om het systeem van beveiliging rond het systeem in stand te houden. Wanneer ILenT
en/of Kiwa signalen opvangen dat pin- en pukcodes zijn overgedragen aan werkgevers
en/of in openlijk toegankelijke documenten worden bewaard, kan dit tot het gevolg
hebben dat chauffeurskaarten moeten worden ingetrokken en dat tegen betaling een
nieuwe chauffeurskaart moet worden aangevraagd.
Ook hebben wij u er attent op gemaakt dat replica´s van deze codes maar een beperkte
tijd zijn op te vragen. Na deze periode kunnen deze codes niet meer worden aangevraagd
en zal tegen betaling een nieuwe chauffeurskaart met nieuwe Pin- en Pukcodes moeten
worden aangevraagd. De Pin- en Puk-codes worden pas gebruikt bij de ingebruikname
van de BCT. Deze codes dienen dan ook (door chauffeurs) goed te worden bewaard!